Bob & Miriam op Wereldreis!

Karstgebergte in Yangshuo & Rijstterassen in Ping'an

Zuid China is zo mooi!
Yangshuo is een super gezellig plaatsje midden in het karstgebergte. Overal waar je kijkt zie je deze bizarre rotsformaties, meestal in de vorm van een kegel.
Als we op een bamboeboot de Li Rivier afvaren, zien we pas echt hoe spectaculair de uitzichten zijn, een biertje erbij en het genieten kan beginnen.

Langs de randen van deze rivier groeit de bamboe rijkelijk en zie je hoe de buffels genieten van een frisse duik in het water. De locals vissen er lustig op los en de slimmerds onder hen gebruiken tamme aalschovers om hun dagvangst binnen te halen. Best zielig want deze vogels dragen een touw om hun nek en als ze dan met hun snavel eindelijk een lekker hapje te pakken hebben, zorgt een kort rukje aan het touw ervoor dat ze niet doorslikken en alles in het mandje van de baas terecht komt.

We willen meer zien van dit adembenemende gebied en pakken de mountainbikes om het binnenland te verkennen. We moeten dan wel eerst de rivier oversteken. Dit kan gelukkig met een bamboeraft waar we de fietsen gewoon op mee kunnen nemen. We worden afgezet in 'the middle of nowhere' en slingeren via smalle hobbelige weggetjes langs het platteland waar hard wordt gewerkt voor een goede oogst. We ruiken de verse limoenbomen en zien hoe de dorpelingen hier gezamenlijk water halen bij de pomp. Af en toe rennen er nieuwsgierige kinderen achter ons aan om gedag te zeggen.

Voor een perfect uitzicht op dit gebied beklimmen we de 'Moonhill', de enige berg die in plaats van een kegelvorm een maanvorm heeft. Dit is wat we van China willen zien, de briljante uitzichten en de pure landschappen.
In de avond genieten we van de lokale specialiteiten; slakken, riviergarnalen met hete pepers en gestoomde witvis in een rode biersaus.

De volgende dag vertrekken we naar de mooiste rijsterassen ter wereld; Longji Terrassen die meer dan 1900 meter boven de zeespiegel liggen. We verblijven bij een familie guesthouse in het dorpje Ping'an dat op 800 meter hoogte ligt. We worden een heel stuk de berg opgereden, maar het laatste en stijlste gedeelte moeten we toch echt zelf lopen. We klimmen de berg op en onderweg zien we hoe stokoude vrouwtjes en mannetjes zonder puffen of steunen langs ons wandelen, het is ongelofelijk wat een conditie deze oudjes hebben. Eenmaal boven en drijfnat krijgen we een vers watermeloensapje en eten we rijst uit een geroosterd stuk bamboe.

De volgende ochtend staat er een trekking door de rijstvelden van ruim 6 uur op de planning. Onze 'rijstleider' is de 70-jarige oma van de familie. Ze neemt ons mee naar de hoogste toppen die namen dragen als 'Seven Stars With The Moon' en 'Nine Dragons And Five Tigers'. Via onstabiele paadjes lopen we strak langs de perfect onderhouden rijstterrassen en bereiken uiteindelijk een dorpje waar we kunnen eten. Op het erf scharrelt een schattig kipje dat even later op ons bord ligt, zo gaat dat hier.

Op de terugweg komen we de langharige dames van de Zhuang minderheid tegen, met hun gitzwarte lokken tot aan de tenen, kleurige kleding en een bamboemand op de rug is het prachtig om te zien hoe zij hier leven. Van generatie op generatie onderhouden zij de rijsterrassen met de hand, je kan dit bijna niet geloven als je ziet hoe enorm dit gebied is, maar vooral ook hoe hoog het ligt en hoe ingewikkeld het is om hier voor al deze terrassen water te krijgen.

Na een lange dag komen we uitgeput, maar zeer voldaan aan bij ons guesthouse. We relaxen op de veranda en staren naar de zon die ondergaat om daarna de glinsterende en heldere sterrenhemel te bewonderen. Al dit natuurschoon ruilen we binnen 24 uur in voor Hongkong want dat is onze volgende stop en dus gaan we China officieel verlaten.
We zijn letterlijk en figuurlijk als een trein door dit prachtige en bizarre land gereisd. Van noord naar zuid zagen we gigantische steden en lieve dorpjes, roken we de smerigheid en proefde de heerlijkheid. We hebben enorm genoten van deze trip, Xie Xie China!

China Sweet & Bitter Memories
Aantal gereisde kilometers: 3925 km (Ruim 7 keer van Amsterdam naar Parijs)
Aantal bezochte steden: 10 (inclusief Hongkong)
Favo roadsong: Another day - Jamie Lidell
Favo drink: Fresh Watermelon Juice
Irritantste gewoontes: Rochelen & Voordringen!!!!!!
Slechtse hotelbed: Chungking Mansion, verdieping 3
Ongemakkelijkste moment: Chinezen die steeds met je op de foto willen
Lekkertse hapje: Banana Pancake
Smerigste hapje: Stinky Tofu (ruikt naar gefrituurde poep)
Puur afzien: 12 uur lang op een keiharde stoel in de trein zitten, naast iemand die Stinky Tofu heeft gegeten
Puur genieten: Varen op de Li River in een bamboebootje met een biertje d'r bij
Fijnste bezigheid: Kijken, kijken, kijken en nog meer kijken. China laat zoveel zien!

P.sje
Zoals de meeste Chinezen ook een westerse naam hebben, willen wij natuurijk onze Chinese naam weten. Tijdens onze Ping'an trip zijn we bevriend geraakt met 3 Japanners waarvan 1 in China woont en werkt. Zij heeft ons veel vertelt over China en de Chinese taal en ook dat elke naam hier een betekenis heeft. Zij heeft daarom onze namen letterlijk vertaalt naar het Chinees en daarbij de betekenis gegeven, dit willen we jullie niet onthouden. Vooral Bob is zeer content met zijn Chinese naam!

- Bob spreek je uit als 'Bobu' en betekent: 'Wave Ship, Sunset Warrior'
- Miriam spreek je uit als 'Mei Li Meng' en betekent: 'Beautiful Dream'

Is toch top!?!

rieks en wil

he beautiful dream and sunset warrior, fantastisch om weer wat van jullie te vernemen. een stad bekijken is mooi, maar wat jullie op de fiets gedaan hebben lijkt mij nog mooier. zo een overnachting in een guesthouse en dan wandelen met een mevrouw van 70! blijf ons lekker op de hoogte houden, nog bedankt voor de kaart, prachtig, en voor morgen 11 aug. een fijne dag en hartelijk gefeliciteerd bob.
groeten wil en rieks

Mam

Hé Mei Li Meng en Bobu,
Leuk om te weten hoe jullie in het chinees heten. Mei Li Meng korten we maar af naar Mei, lijkt een beetje op Mijo. Het is te hopen dat de Kammuri jullie niet te lang vast laat zitten in het noorden van Vietnam zodat jullie snel verder kunnen reizen. Fijn dat ik jullie gisteravond nog aan de telefoon kreeg, ik weet nu dat het goed met jullie gaat. Op Reuter zag ik dat de storm weg gaat trekken uit het gebied waar jullie zitten. Dan moeten de wegen nog even opdrogen en kunnen jullie verder. Dikke knuf, Mam
P.s. Bobu kan je er achter komen wat Anietje betekent in het Chinees? Lijkt met erg leuk om te weten.

Laurens

Ja, dat is inderdaad top! China is prachtig en Yangshuo en landschap eromheen helemaal.. good memories, thanks :)

arthur

wave ship warrior and erotic dreams, haha! mooi man.

GITTE...

Hoi Bob...wist niet dat je jarig was gisteren, puur slordigheid van mij om het niet op te schrijven, nou dan, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en nog 100 jaar te gaan...ik hoorde dat die kleine een taart voor je had weten te bemachtigen, zal wel iets 'anders' zijn geweest, maar zonder taart, geen verjaardag, he'. ik hoop dat het niet zo lang meer duurt voor dat jullie weer verder kunnen. Liefs GITTE

Monique

Jeee, wat zien jullie er goed uit! Word helemaal heppie de peppie van die blije en vooral stralende koppies!

Ik ben vanaf 4 november in Koh Samui e.o.! Waar zit jij dan?? Ik wil die fotoooooo!

Have fun!

X
Mo

Rob & Ingrid Spoor

Hallo Miriam, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Maak er een gezellige dag van! Dat zal best wel lukken als we zo de verhalen lezen en de foto's zien. Het ziet er allemaal schitterend uit. Veel plezier verder en ook de groetjes voor Bob van Rob & Ingrid

Natalie Verhoeff

Hoi,

Leuk om te lezen, ben een beetje jaloers.... het ziet er zo prachtig uit! We zijn bezig met een reis voor te bereiden naar Zuid-China en jullie kunnen vast wat info geven. Ik ben zelf namelijk 14jaar geleden geweest en toen was het moeilijk om uberhaupt iemand te vinden die Engels sprak. Treinkaartjes, vliegtickets, hotels regelen was een gedoe. Vraag is dus; is dat nu makkelijker om alleen rond te reizen? Heel veel plezier gewenst! Groeten, natalie

Miriam

Nathalie! Schaam, schaam. Maar heb mijn eigen reisblog al heel lang niet bekeken. Dus heb je reactie gemist. Sorry. Wellicht dat je dit nog een keer leest. Ik wil je met alle liefde op weg helpen met je China reis. Dus als je een emailadres hebt zou dat top zijn. HEt is nog steeds niet makkelijk om in China rond te reizen, maar met een beetje voorbereiding kom je een heel eind. Vooral de recepties van hostels zijn behulpzaam. Succes ;)