Bob & Miriam op Wereldreis!

Onvergetelijk Cambodja!

Bizar: Pol Pot's Khmer Rouge bewind
Pickup-line: 'No money, no honey' - 'Same same, but different' - 'Tuk Tuk!?'
Bijzonder: Lesgeven aan Cambodjaanse kindjes in de sloppenwijken van Siem Reap

Cambodja
'No money, no honey!' Een terugkerend gebbetje van de gemiddelde Cambodjaan die een beetje Engels kan en op humoristische wijze het onderwerp van de dag maar weer eens aan haalt; Geld! Grappig is het natuurlijk niet want armoede is het grote probleem in dit prachtige land. We zijn dan ook geschokt door het enorme aantal straatkinderen dat Cambodja telt, ruim 25.000. Als een van de armste landen ter wereld is het niet verrassend dat de overheid hier een grote rol in speelt. Corruptie is eerder regel dan uitzondering en de blinkende, pimpende peperdure Lexussen zijn een doorn in het oog als je je er bewust van bent dat complete families op vuilnisbelten leven. Daarbij heeft de tragische geschiedenis nog steeds effect op de bevolking van vandaag de dag. De zieke geest van leider Pol Pot heeft het met zijn Khmer Rouge regime gepresteerd om ruim 3 miljoen nietsvermoedende Cambodjanen uit te moorden. Deze kerel was knettergek en heeft de vrije hand gehad om de totale upperclass op de meest gruwelijke manieren te martelen en uiteindelijk af te slachten. Het dragen van iets onschuldigs als een bril was voor de heer Pol Pot genoeg teken van intelligentie en dus een one-way ticket naar de brandende hel. Jong en oud, het maakt niet uit, voor niemand hadden de Khmer Rouge soldaten genade het was vluchten of verbannen worden naar verschrikkelijke gevangenissen. We beginnen onze trip langs de pijnlijke bewijzen van dit alles vernietigende rode leger om zo Cambodja en haar bevolking beter te begrijpen. Het wordt een bijzondere trip die we afsluiten met een onvergetelijke ervaring die ons letterlijk en figuurlijk wakker schud en het kind in ons naar boven haalt!

Phnom Penh
Een viezige maar levendige stad en de uitgelezen plek om de geschiedenis onder de loep te nemen. Met de 'tuktuk' vertrekken we naar de 'Killing Fields' om vervolgens met open mond over de paden te lopen die naar de massagraven leiden, waar nog geen 30 jaar geleden ontelbare lichamen zijn gedumpt. Duizenden schedels liggen torenhoog opgestapeld in een tempel. De looproute erom heen is bezaaid met overblijfselen van kleding, menselijke botten en tanden. Inmiddels is dit bedekt met zand , maar als je goed kijkt, zie je het wit er door heen piepen. Je bedenkt je hoe verschrikkelijk deze oorlog geweest moet zijn en hoe iedereen met enige potentie tot intelligentie bruut is geëxecuteerd. Hiermee is alle kans op ontwikkeling en groei van het land en de economie, keihard uitgeroeid.

In de grootste gevangenis, S-21, sluipen we in totale stilte door de gangen en kamers van deze zogenaamde veiligheidsgevangenis. Hier ontmoeten we donkerste kant van de mensheid en zien we tot welke misselijkmakende acties een mens in staat is. Het kost je niet veel inbeeldingsvermogen om ook maar een beetje te begrijpen wat hier is gebeurd. De donkere kringen op de vloer zijn een onvermijdelijk bewijs van de vele bloedbaden die hier hebben plaatsgevonden. Foto's van uitgehongerde, levenloze en zwaar gehavende lichamen keren je maag om en het meest bizarre is nog wel dat tot op de dag van vandaag niemand voor deze gruweldaden heeft geboet. De rechtzaken zijn eindeloos en de slachtoffers wachten nog steeds op een excuus, ook al zal dat de nachtmerries nooit doen laten verdwijnen.

Na al deze narigheid is er gelukkig genoeg positiefs te zien. Zo zijn er talloze goede doelen die aan een betere toekomst werken. Het vrolijk gekleurde restaurant 'Friends' is hier een goed voorbeeld van, naast het feit dat je hier overheerlijk kan eten, draag je bij aan een betere toekomst voor de jeugd van Cambodja door iets te bestellen van de menukaart of iets te kopen in de souvenirsshop.
Cambodja moet het ook echt hebben van dit soort initiatieven, want de regeringsleden zitten lui in de stoel, rijden in dikke auto's en wonen in villa's met 7 badkamers. Hoe is het mogelijk dat die gasten zo leven? Ze hoeven alleen maar uit het raam te kijken om te zien hoe de kindjes half naakt en totaal smerig op straat zwerven.

Als we de stad verder verkennen komen we de gekste dingen tegen. Bob gaat overstag voor een culinaire specialiteit;Gefrituurde spin. Al na de eerste hap druipt er uit ‘t kontje groenige drap, toch maar niet.... Hij trekt wel veel bekijks want er stoppen een paar toeristen om zijn poging te bewonderen en te fotograferen. Sta je straks toch weer leuk bij iemand op de rand van de schoorsteen in een gezellig goudomlijst fotolijstje.

Shinoukville
Na Phnom Penh vertrekken we naar Shinoukville dat aan de kust ligt. Ook hier is het aantal straatkinderen abnormaal hoog. Je kan ze bijna niet van je afslaan! Het zijn supergladde zakenmannetjes in de lichaampjes van 10-jarige kinderen die werkelijk alles voor een dollar doen. Ze werken in bendes en bestelen toeristen op de meest sluwe wijze. Oppassen geblazen dus, maar als je er door heen prikt en geen waardevolle spullen meeneemt naar het strand, kan je best gezellig met ze kletsen en een beetje stoeien. Het zijn natuurlijk nog maar kleine kinderen, al blijkt dat niet altijd uit de manier waarop ze praten. Een eerlijk antwoord over waarom ze dagelijks op het strand rondzwerven en waar ze precies vandaan komen, krijg je nooit. Ook de grote hoeveelheid oudere Cambodjanen met geamputeerde armen en benen is opvallend, ook zij slepen zich al bedelend over het strand van Shinoukville. Je zou bijna denken dat je hier niet kan genieten met al dat leed om je heen, maar je kan het toeristische strand inruilen voor een boottochtje naar een rustig eilandje waar Bob weer eens aan het hengelen slaat, en deze keer zelf zijn visje schoonmaakt en klaarmaakt voor een heerlijke lunch! Beetje snorkelen en relaxen voor we weer een bus instappen met keiharde Cambodjaanse kareoke, opzoek naar een nieuw idyllisch plekje.....

Battambang
Na de grote stad en de kust willen we het binnenland zien. Vanuit Battambang (een dodelijk saaie stad met meer telefoonzaken dan mensen) gaan we op de motor de countryside ontdekken. We rijden over ongeasfalteerde en zeer stoffige wegen dwars door het prachtige, groene en vooral platte landschap. Van dichtbij zien we hoe er rijst wordt geplukt en weer wordt gezaaid. Prachtige Hindu tempels, monniken die in alle rust hun almronde doen, zwaaiende kindertjes en gezellige wilde aapjes die we een banaantje voeren, maken deze trip compleet. Na een laatste stop bij een treinstationnetje (lees een stuk bamboe op wielen) keren we met een dikke laag grijsbruine stof op onze huid terug naar de stad. Een local noemt ons nieuw opgedane huidskleurtje liefkozend 'Cambodian Snow'. Deze sneeuw ruilen we snel in voor weer een gezellig, hobbelig en oververhit ritje richting Siem Reap. Onderweg maken we een tussenstop bij de Cambodjaanse kapper. Bob heeft dan wel met zijn lange blonde lokken de 'Coiffure Award 2008' binnengesleept (applaus op de achtergrond!), dit weerhoudt hem niet om voor het eerst in zijn hele leven een kort koppie aan te meten. Alles gaat eraf en er blijft maar een paar centimeter over! Bob is een kilo lichter en ik heb een nieuw vriendje! Nice!

Siem Reap
Siem Reap is voor velen een tussenstop of korte verbijfplek om Ankor Wat te bezoeken, maar wij blijven hier ruim 2 weken. Voor het eerst in ons leven gaan we voor de klas staan! Via de Nederlandse organisatie 'Pure for Kids' kunnen we direct aan de slag op de S.O.I.D. Riverside School in de sloppenwijken van Siem Reap. Door alles wat we tot nu toe hebben gezien en meegemaakt is Cambodja voor ons het land waar we meer willen doen dan de toerist uithangen. De dag voordat we van start gaan, komen we voor de zoveelste keer in aanraking met het heftige straatbeeld waar we maar niet aan kunnen en willen wennen; een klein jongetje van maximaal 5 jaar kijkt ons aan met grote hongerige ogen en wijst met heftige gebaren naar zijn buikje, tja wat doe je dan? Eten geven natuurlijk, want je weet niet waar je dollars anders terecht komen.
De volgende dag stappen we de wereld van NGO's in die juist dit straatbeeld proberen te voorkomen en op te lossen. De goede doelen doen hier een hoop mooie dingen, maar we ontdekken dat het een behoorlijke roddel & achterklap wereld is. Ook hier heerst corruptie en heeft niet iedereen de beste bedoelingen. Wij concentreren ons op de belangrijkste zaak; de kindjes Engels leren, met ze lachen, dansen, zingen, sporten en flink wat knuffels uit delen.

Het wordt geweldig! Elke dag staan we met een glimlach op (ook al klettert de regen met bakken uit de hemel!), want op school zitten de kindjes te wachten op een dag vol plezier.
De Riverside School bestaat uit een weeshuis met daarachter 2 bescheiden klaslokaaltjes van bamboe. In het weeshuis zitten nu nog 5 kindjes, maar de bedoeling is dat hoe meer donaties er komen, hoe meer kindjes daar kunnen wonen. Makara, Sreysros, Pania, Seha en Bo zijn de kinderen die er nu wonen en daar ook naar school kunnen. Deze kids stelen ons hart, elke dag staan ze ons op te wachten en om 17:30 zwaaien ze ons weer enthousiast uit als we in ons tuktukje terug keren naar het centrum. Ook de 'huishond' omgedoopt tot Brownie, wordt een vast onderdeel van ons dagelijkse leventje als leraar. Elke dag lopen we om 08:00 s'morgens naar ons eigen klaslokaal, Bob naar de grote kids van 10 tot 15 jaar en ik naar de kleintjes van 4 tot 10 jaar, Brownie komt dan altijd gezellig een dutje doen in de hoek van de klas.
Zodra we binnenwandelen staat de hele klas op en roept: 'Goodmorning teacher, how are you?' Zo gaat het elke dag. Mijn klasje kan nog niet schrijven dus we beginnen met het alfabet en na een paar dagen kunnen ze al hun eigen naam schrijven.

We doen kleine introductiegesprekjes en zingen vooral veel Engelse liedjes. Van Babette Labeij heb ik gelukkigwat tips gekregen en ging vooral het liedje 'In The Jungle' ze goed af. Bob's klas is iets verder gevorderd, hij organiseert dan ook een test aan het eind van de 2 weken om te kijken of ze alles een beetje hebben onthouden. Maar ook Bob zal aan het zingen moeten, want dat vinden de kids te gek! Je moet het natuurlijk wel eerst voor doen als leraar. Dus af en toe geniet ik van de performance aan de overkant van mijn klasje, Bob die 'You've got a friend' of 'Beautiful Girl' voor zingt! Briljant!

Elke dag is het feest, de kindjes lachen veel en zijn heel leergierig. In de pauze veranderd Bob in een levende draaimolen, en ook ik ga spieren kweken met het herhaardelijk optillen en ronddraaien van de kleintjes. Naast veel plezier maken en Engels leren is het soms moeilijk om simpele basis principes bij te brengen zoals naar het toilet gaan en niet in de tuin plassen, of zelfs midden in de klas. Dat geluk heb ik namelijk, de 5- jarige Ang maakt er een gewoonte van om elke dag in haar broek te plassen. Ze denkt dat ik het niet zie, maar die grote natte vlek in haar broek en op de vloer laat niet veel te raden over. Stiekem lig ik dan in een deuk want ze trekt dan een heel betrapt gezicht en als ik dan ook nog haar zusje zie die elke dag haar schoenen verkeerd aantrekt, dan ben ik alles behalve een strenge juf. Hoe leg je ook uit dat ze naar het toilet moeten als ze er thuis niet eens eentje hebben?!

Voor we het weten zijn de 2 weken om en is het afscheid in zicht. De laatste dag lopen we met de kindjes mee naar huis, zien we waar ze wonen en ontmoeten we de ouders.
In de verte zie ik een van mijn jongste leerlingen zware stukken hout op zijn schouders meezeulen, hij is net 6 jaar oud en bezig met tanden wisselen. Toen ik hem zo zag ploeteren met dat kleine lichaampje wist ik echt even niet hoe ik het had. Toen hij Bob en mij zag staan legde hij het hout neer en kregen we een gulle glimlach toegeworpen, zo zoet! Dit is het leven wat de kleintjes buiten school om hebben, vroeg volwassen worden en keihard meehelpen in het huishouden. We gaan ze zo erg missen, bij het afscheid delen we speelgoed, potloden, snoep en cake uit en laten we iedere leerling hun naam op ons t-shirt schrijven. De afgelopen weken hebben we zoveel lol gehad, kinderen zijn zo grappig! Het geeft je zoveel energie en je voelt jezelf ook weer helemaal kind.

Na ontelbare knuffels, goodbye's en een lamme arm van het zwaaien, gaan we dan echt weg.
Het hek gaat open en zoals elke dag staan daar de weeskinderen om ons uit te zwaaien, maar nu misschien wel voorgoed. De tuktuk geeft gas en als ik omkijk, zie ik 'onze' hond Brownie keihard achter ons aan rennen. We roepen 'ga terug!', maar ja dat verstaat hij natuurlijk niet. Hij gaat steeds harder rennen, de tranen springen in mijn ogen. Het lijkt wel of ik in een zielige scène van een Disney film ben beland, deze heet dan Brownie in plaats van Bambie. Terwijl ik zie hoe 'onze' hond steeds meer in de verte verdwijnt, besef ik hoe bijzonder dit is geweest. Bob en ik hebben in korte tijd zo'n hechte band opgebouwd met alles en iedereen die de afgelopen weken bij ons leven hoorde, dat we absoluut nog een keer terug gaan en dit soort projecten vaker willen steunen.

Eigenlijk is het onmogelijk om te beschrijven wat je allemaal meemaakt, er gebeurt zoveel en in de verhalen op ons weblog geven we slechts een klein stukje weg van alles wat we beleven. Het is vooral een persoonlijke reis waarbij je geniet van alle bijzondere momenten, ze opslaat in je geheugen om ze later nog een keer rustig af te spelen.

Ankor Wat
Na dit emotionele afscheid is het tijd voor het machtige Ankor Wat. De zonsopgang bekijken we bij het grootste pronkstuk, Ankor Wat zelf. Tussen de eeuwenoude tempels door komen we een aapje tegen die nonchalant om ons heen dartelt. We maken een toer langs de meest belangrijke tempels zoals Ankor Thom, het Bayon complex en natuurlijk Ta Prohm waar de prachtige tempels als het ware worden 'opgegeten' door de jungle en dit is natuurlijk het decor geweest voor de film Tomb Raider waarin een hysterische Angelina Jolie de mysterieuze gangen doorrent, vliegt of springt. De religieuze bouwwerken maken enorme indruk en het is heel speciaal om dit van zo dichtbij te bekijken.

NU is het dan echt tijd om Cambodja uit te zwaaien. Een tergend lange busrit voert ons richting de meest zuiderlijke grensovergang van Laos. Het wordt een reis van ruim 2 dagen en we moeten tussendoor overnachten in Thailand. Maar dan moet je natuurlijk wel een hostel in het juiste stadje boeken. Dat gaat helaas helemaal mis, midden in de nacht komen we aan in in Buriram in plaats van Bariram, tja what's in a name? We worden gedropt in een soort spookhuis. Mocht iemand nog een locatie zoeken voor zijn/haar nieuwste horror film, geef even een gil! Het is er werkelijk te smerig en griezelig voor woorden.
De badkamer biedt onderdak aan krioelende kakkerlakken en de tralies voor de ramen geven echt een gevoel van vrijheid, waar je als reiziger zo naar op zoek bent, NOT!
Het is een armoedige boel en het woord achenebbisj is een understatement voor dit helhotel. Maar ach wat zeuren we eigenlijk? Overmorgen liggen we weer languit met een drankje in een hangmat te staren naar al het moois dat Laos te bieden heeft.
Gelukkig kunnen we ook nog een lekker Thais soepje op de hoek van de straat krijgen en zien we tussen de hete pepers door, een olifant langs lopen. Met dat beeld gaan we slapen en bereiden we ons voor op een nieuw land!

Kus B&M
P.s. we vinden het echt heel heel heel (had ik al gezegd heel?) leuk, fijn, lief en te gek om jullie krabbels te lezen! So keep 'm coming, it makes us smile big time!

Toedeloeeeeee!

Sandra

Geen woorden voor, another beautiful story, it keeps me smiling 2!

x

Rachel

Hee luitjes,
Wat een experience, blijft gek dat jullie lopen eten en drinken waar ik dat ook heb gedaan (Friends in Cambodja top plek). Blijf vollop genieten en nogmaals loving your writing!
Dikke vette xxxxxxxxxxx Rachel

Mam

Wat mooi en tegelijkertijd triest dat verhaal over die kindjes in dat weeshuis. Het is geweldig dat jullie er toe hebben bijgedragen dat ze zich verder kunnen ontwikkelen, ik ben er gewoon ontroerd van en daarnaast super trots op jullie. Hele dikke kus van mij.

Mam

Het lijkt mij ook wel moeilijk om afscheid te moeten nemen van Brownie. Wat een schattige hond met dat tongetje uit z'n bekje. Om op te vreten.

cindy

super indrukwekkend. terwijl we net een heerlijk ontbijtje met alles erop en eraan in elkaar zetten, lees ik dan over die armoede. een vreselijke realiteit.
zeg net tegen frank dat ik stiekem wel een beetje jaloers ben op jullie avontuur. wat zal dit alles jullie nl verrijken. enjoy! knuffels van ons.

hansie

Weer zo'n top verhaal . Al die schedels al wel eens op TV gezien ,maar ik kan me voorstellen dat als je er echt bent, dit een diepe indruk maakt .
De groeten (ook van heel veel familie leden )want gisteren hadden W+R een feestje (40j getr.)
groetjes hans

jeannette

is onze wch keuze voor vietnam de goede, of kunnen we beter naar een ander land afreizen voordat we naar nw. zealand gaan? jullie zijn de ervaringsdeskundigen. ik heb natuurlijk ook maar een klein stukje daarvan gezien. laos en cambodja zijn natuurlijk wel heftiger qua armoe en ellende denk ik.
willen jullie ook nog de sites doorgeven, waar we goedkope tickets op kunnen zoeken? blijf vooral schrijven, de hele familie geniet mee. oma vond je hoofd mooi bob!!!! dikke knuffel, jeannette

Bram

Mooi verhaal weer. Lijkt me toch wel moeilijk om dat allemaal te zien, terwijl je weet hoe anders het aan de andere kant van de wereld is.

Maar wel heel tof dat jullie daar met die kids gewerkt hebben. Heb je toch het idee dat je iets hebt gedaan ook al is het maar een beetje.

Kus en knuffel.

gerda

wat een fantastische ervaringen hebben jullie weer beleefd, prachtige verhalen, vooral dat lesgeven aan de kinderen lijkt me bijzonder.
Die gebakken spinnen brengen me op een idee voor het kerstmenu, weer eens wat anders dan kalkoen!

Beb & Emma

Saibadee laiverds!

Wat leuk om jullie reisdagboek te lezen! En wat een prachtige foto's! Na al die lieve kinderhoofdjes kunnen wij niet wachten in Cambodja vrijwilligerswerk te doen.
We hopen dat jullie een heeeele leuke tijd hebben in Thailand, geniet ervan en wees maar lief voor de olifantjes. En bob, je haar is idd beter zo ;)

laifs, ons

gitte

In vervolg moet ik veel sneller zijn met mijn reactie te geven, want alles is al gezegd, ik kan niets beter verwoorden. Zoals je schrijft, zie ik het als een film, met een traan maar zeker ook met een lach, lieverdjes, de wereld is blij met jullie, en ik weet anders om ook. Had net gezegd dat ik verlangde naar een nieuwe verhaal, en prompt was ie er. Lieverdjes, kusjesvan Hubje & MIJ. Het gaat jullie altijd goed...

Tessa

Al lezend over rennende Brownie achter jullie tuktuk aan, inmiddels zelf huilend op de bank!

Prachtig verhaaltje weer Pienevrouwtje.

Mama is trots op jullie en mist jullie verschrikkelijk! ;)

Kussssssssssssssie

Diane, Alexander & Milas

Hi! Wat een overweldigend verhaal, zoveel moois en zoveel ellende. Heel indrukwekkend om te lezen, laat staan om dit zelf mee te maken! Heb het met ontroering gelezen, wat zullen deze twee weken een verrijking voor jullie zijn. En nu op naar het volgende geweldige land! Blijf genieten en vooral, blijf zulke mooie verhalen schrijven. Met ons gaat het ook goed; allebei een andere baan en Milas gaat ook super. Inmiddels kruipt hij volop en heeft hij ook ontdekt dat hij kan gaan staan, weliswaar met behulp van de rand van zijn bed of box maar t zal niet lang meer duren voor hij zijn eerste stapjes zet! Liefs van ons alledrie

locos

begin jullie nu te missen....
hoop dat jullie snel weer bellen xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

locos

haha lees nu pas je verhaal.. dat is wat ze fucking hier ook de hele dag zeggen.... no money no honey....

GITTE

JA, hoi, hier ben ik weer. Ik neem natuurlijk aan dat je "de schijtert POL POT" per ongeluk, "de heer" hebt genoemd. Ik ben zelf in Auswitch, polen, geweest, dus kan best begrijpen wat jullie daar hebben gezien, maar
daar waren volgens mij ook geen "heren" aanwezig???
Sorry, het was maar een soort 'zwarte' humor... liefs GITTE.

Jess

Wat een prachtige foto's en verhalen liefies!
Geen betere start mogelijk voor m'n zaterdag!
Erg ontroerend om jullie als juffie en meester te zien, wat zullen die kids er van hebben genoten dat jullie daar waren!!! Geniet!!! Dikke kuzzzz!!!

hessie en rox

fijn dat jullie het fijn hebben... hier gaat alles ok! we issen jullie wel maar we weten dat jullie de tijd van jullie leven hebben

dikke kus van ons

Aphra

Wat gewelidg dat jullie les hebben gegeven aan die kinderen! Echt ontroerend.. Mooie foto's en weer een leuk verhaal! Veel plezier!
Liefs

amber

Wat een indrukken en belevenissen, om jaloers op te worden. Mijn kleine neefje wordt groot. Staat je ook goed kort haar. We hebben jullie gemist op feestje wil en rieks. Fijn om te zien dat het jullie samen ook zo goed gaat. Heel veel liefs uit Zwolle. Kus, Amber.

Joep, Zehra & Lotus (Corstiaensen hihi)

Schattebouten!

Dacht dat ik van de hormonen af was, zit gewoon weer te janken. En dat allemaal omdat Bob zijn kop kaal heeft geschoren...

Geniet ervan, alles wat jullie nu doen is zo bijzonder en voor de rest van je leven een prachtige herinnering!

Dikke kus van ons drietjes

(zal je de link met trouwfoto's even mailen)

ginypronk@hotmail.com

Hallo,

Via Pure for Kids ben ik op jullie site gekomen. En whow wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt.
Zelf heb ik een maand vrijwilligerswerk in Siem Reap gedaan, en heb er erg van genoten en vond het net als jullie een super ervaring!
Zijn jullie nog in SIem Reap? zo ja, zouden jullie de groetjes aan SokVanna en de leerkrachten willen doen van mij?

Succes met jullie reis nog!

Groetjes Giny

Wil Kuijpers

Hallo,
Ik ben Wil een collega van Anita.
Ik wil graag weten of Anita goed is aangekomen, en hoe is het met Mam en Bram?
Heel vel plezier verder.
Groetjes Wil.

Shirley Gouw

Hoi reizigers,

Wat een geweldig en indrukwekkend verhaal zeg!
Cambodja staat ook zeker nog op mijn lijstje.

Ik heb samen met mijn vriend 4 jaar geleden een wereldreis van 1 jaar gemaakt en het blijft kriebelen,zeker als ik jullie verhaal lees!

Ik zie dat jullie ook nog plannen hebben om naar Koh Tao te komen. Wij wonen daar sinds 2 jaar en werken beiden als duik-instructeur. Het leven in Ned op kantoor na onze reis was toch erg moeilijk.

Kijk anders even op www.duikeninthailand.info als jullie interesse hebben om een nieuwe wereld te ontdekken.

Geniet elke dag van je reis, want voor je het weet zit je weer op kantoor!

groetjes Shirley

Monique

JoeJoe!

Ik wacht natuurlijk met spanning op de volgende verhalen!

Wat was het te gek in Thailand. Jelle vond het ook super! En zoals je al zei 'volgend jaar doen we weer een wijntje, maar dan in Nederland!'. Voorlopig zitten we hier nog aan de warme chocomel! Het is brrrrrrrrrr...weer!

Lieverds, blijf genieten!! Geef Lau ook een kus!

Balder

Hey M&B,

Leuk om te lezen, wat superspeciaal allemaal..., ondanks dat het maar een klein stukje van jullie indrukken en ervaringen zijn, niet minder bijzonder...
Wat leuk dat jullie daar les hebben gegeven!!

Geniet van de avonturen!!

X B