Bob & Miriam op Wereldreis!

Exploring Beijing

Ni hao!

Met zijn bijna 16 miljoen inwoners is Bejing echt niet normaal druk, maar vooral verschrikkelijk groot! Waar te beginnen? Natuurlijk willen we de hotspots niet missen, dus met een plattegrond op zak starten we bij het Tiananmen plein, één van de grootste pleinen ter wereld. Direct daarna zien we het Mausoleum van Mao (waar de vroegere dictator van China ligt opgebaard). Een belachelijk lange rij met alleen maar Chinezen wachten om het lichaam van deze gebalsemde heerser te bekijken. Zijn kristallen kist 'opgeleukt' met de communistische vlag wordt elke ochtend vrolijk uit de vrieskist getakelt. Vervolgens mag je hier al lopend (stilstaan is verboden) een paar seconde 'genieten' van de enige echte Mao (het dode lichaam dat geen enkele Chinees durft te verplaatsen). Deze machthebber was geen lieverdje en dat is nog zacht uitgedrukt. Je begrijpt; dit gedeelte hebben we even overgeslagen....

Geef ons maar het relaxte Beihai park met zijn (vals) muziekspelende & zingende Chineesjes, badmintonnende echtpaartjes en bejaarde snellopers, maar vooral de prachtige tuinen met bamboe, enorme meren, boeddha beelden van wit jade en de overheersende rust. Ik begrijp waarom de oude dynastieen van China hier vakantie vierde. Ik ben dan ook na een overheerlijk bakje noedels op een bankje tegen Bob aan in slaap gedonderd, perfect!
We lopen richting de Verboden stad, dé nummer 1 op het lijstje van grootste paleiscomplexen ter wereld. Het is indrukwekkend om rond te lopen in een stad die werd aangelegd in 1400. Dit bescheiden keizerlijke optrekje, telt ruim 9000 kamers! Verstoppertje spelen moet hier uitgevonden zijn! Vooral de gigantische privé slaapkamer is er één om je flink te laten inspireren, dat moet ook wel want hier moest het pas getrouwde keizerstel 3 nachten doorbrengen.


We verdwalen in deze enorme stad en met al flink wat kilometers in de benen (de eerste dag hebben we ruim 8 uur gelopen) stappen we uitgeblust in een Riksja. De chauffeur zit op zijn praat-zadel, hij spreekt engels in tegenstelling tot de gemiddelde Chinees en babbelt er flink op los, maar alsnog verstaan we er geen zak van! De rit door de oudste Hutongs van Beijing is er zeker niet minder om, deze smalle steegjes bestaan al eeuwen. Het is dan ook heel bijzonder om van dichtbij het échte leven van de de Chinezen te bewonderen.

De wekker gaat de volgende morgen om 05:00 want we gaan naar Simatai, het stijlste en ruigste gedeelte van de Chinese muur dat op 130 kilometer afstand van Beijing ligt.
Als we tot het het hoogste punt zijn geklommen (950 meter hoog) rusten we midden in de wolken op een stuk rots uit.
Picture this: Bob & Miriam beklimmen voor het eerst in hun leven met bloed, zweet en tranen (het gaat bob gemakkelijker af) de Chinese muur die je zelfs vanaf de maan kan zien. Op het allerhoogste punt krijgen we van een medebeklimmer tussen neus en lippen door te horen dat het in geen 100 fucking jaar zo bewolkt is geweest in Beijing en omstreken.... Daar zit je dan gereed met je camera om de mooiste plaatjes te schieten, beetje jammer dus. De briljante uitzichten krijgen we niet mee, maar bij de daling trekt het gelukkig een beetje bij en genieten we alsnog van deze geweldige klim....

P.sje.....
Normaal houd ik het bij 1 A4tje maar onderstaande puntjes mag je niet missen!

1- Mijn (tot nu toe) meest bizarre moment in China:
Op een paar meter afstand zie ik een Chinees echtpaar druk mijn richting op wijzen terwijl ze hun dochtertje enthousiast aan de arm rukken en mijn kant op slepen. Het meisje kijkt met grote en vooral bange ogen haar ouders aan, maar die hebben maar één doel voor ogen en dat ben ik! Geen minuut later wordt hun dochtertje in mijn armen geduwd en beginnen ze druk en opgewonden te fotograferen, de hele straat kijkt mee... Ik heb geen keus en probeer het meisje gerust te stellen door een pose aan te nemen. Bob aanschouwt het geheel en ziet dan langzaam het schaamrood op mijn kaken verschijnen, ook hij schiet een plaatje van deze herinnering. De hele straat staart mij aan en terwijl het Chinese echtpaar ons uitbundig bedankt voor de foto en ook hun dochtertje weer kan lachen, blijf ik met een ongewoon bizar gevoel zitten. Ik ben hier gewoon een attractie! En ik ben niet eens blond!

2- Een gat voor je gat:
Kleine kindjes lopen hier met de prachtigste kleertjes, echter mist er een stukje stof op een opvallende plek. Elk broekje heeft een perfect afgewerkt 'gat' van achter tot voor... .

3- Orgaan soep:
Het begrip 'niet mokken lekker wokken' wordt hier ruim genomen. Werkelijk waar van alles wordt er in de soep geknald. Op hoog vuur pruttelen achtereenvolgens longen, harten, darmen en magen in een overheerlijke bonencurry en voor de vegetarier onder ons, er zit ook tofu in hoor!

De groeten!

Reacties

Reacties

Pim Barca

Yo Bobo en de Pieneman!

Dat is lang geleden. Grappig om opeens weer iets van jullie te horen. Vet zo'n trip, geniet ervan gasten! Zit nu zelf in A'dam voor onderzoek aan het VUmc (t/m aug), daarna terug voor laaste half jaar in Maas. Wie wie tot snel!

Pim

Ylla

Haha..Niet mokken lekker Wokken!! Echt wat voor mij!
Leuk om jullie verhalen te lezen!
Kus

Daan

Hey Daar!

Klinkt erg goed allemaal en herkenbaar! Die "rijk gevulde" soep heb ik ook voor mijn kiezen gekregen. Gelukkig was het mijn ontbijt...organen smaken 's morgens namelijk veel beter.

Geniet en have fun met al die 1.5 miljard chineesjes!

Kus, D

Melissa

Wat kan jij toch fantatsisch schrijven schat! Misschien een roeping in je leven gemist?? Echt een genot om te lezen :)

Verheug me alweer op de volgende vakantie verhaaltjes!

Kusjes voor jullie allebie!

jeannette

die drie nachten is ook wat, kenden de bruid en bruidegom elkaar al, of was dat de eerste kennismaking, dan is 3 nachten "fucking"lang.
je conditie wordt er met de dag beter op miriam, na al dat geloop en geklim. lijkt me fantasties, wanneer je boven op de muur staat met zo,n uitzicht. pas maar op dat je niet zo,n mooi kind meekrijgt uit china, in vietnam hadden ze ook van die lekkere billetjes, marion(vriendin) kon het niet laten er lekker in te bijten!
ze zijn om op te vreten. hebben jullie eigenlijk nog leuke uitdeelkadootjes meegenomen?
ik hoor net dat bob hans gebeld heeft, hardstikke leuk!.
jammer dat ik al weg was. dikke knuffel en have fun! jeannette

Taaltje

Poppetje!
Wat heb ik hardop gelachen bij het lezen van je rijk geillustreerde verhaal, top! Ik heb iedereen in mijn omgeving van mijn laptopje erg nieuwsgierig gemaakt waarom ik zo aan het lachen was..
Haha... erg herkenbaar is jouw verhaall.. Vooral die klim op de Chinese muur, echt een stijle klim is dat. Petje af hoor mop hihi..
Dikke brasa aan Pienie en Bobbie van Taaltje en Niekje SMAKKKKKK....

Mam

Lijkt me heel apart die soep, pas wel op dat je geen last krijgt van je ingewanden ... Keukentje ziet er lekker hygiënisch uit. Heb genoten van je verhaal en de foto's.
Dikke knuf, Mam

GITTE

Jullie MAM was hier vandaag. belde even of ik een borreltje had, altijd... Claus & Monica zijn hier te logeren, met de kid's, vond ze juist leuk. Annette was hier ook. Het was zeer broeind weer, net zo als het bij jullie ook kan gebeuren, dus zaten we onder de "zonnenscherm" (in dit geval de regenscherm)gezellig, hebben 'chinees' gehaald, lekker....Ik heb een mail aan jullie gestuurd, maar dat was omdat ik nog niet wist hoe alles werkte...ik ben blij dat jullie van de enveloppe hebben kunnen genieten. Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal... De "muur" is toch wel heel bijzonder he'...
Liefs GITTE.

GITTE

Even dit nog, het "leger" waar jullie (gelukkig) naar toe gaan is echt de moeite waard, onvoorstelbaar hoe zo'n keizer dit voor elkaar hebt kunnen krijgen, in onze tijd zou hij zeker een antidepresieva (of opgesloten hebben moeten worden) hebben gekregen.
Koop de boek (die de boer die dit het heeft ontdekt) zit te vekopen, niet... ik heb hem. liefs GITTE.

Bram

Leuk verhaal met mooie plaatjes weer.
Jullie moeten eigenlijk gewoon geld gaan vragen voor foto's met ''de attractie'' beetje bijbeunen daar kan geen kwaad.

Sab

Gelloooowww!!
Whahaa... Geld vragen zussie!!! Ben echt trots op jullie! al dat geklim! Ik ben al moe als ik het lees.. ;-)
Kan niet wachten om jullie volgend avontuur te lezen!! :-D

Dikke kusss voor jullie!

Lauwtje

Uhh, moet jij niet voor een reisblad schrijven Pien?!

Emma

Ik sluit mij geheel bij Laura aan!
xxxxxxxxxxx

Natasja

Lieve Miriam en Bob,

Ik geniet op afstand mee van jullie verhalen en foto's en ben stiekem een beetje jaloers ;o) Geniet van alle ervaringen en heel veel plezier. Ik blijf jullie volgen!
Dikke kus,
Natasja
xxx

Truus

Het is geweldig zoals jullie ons mee laten genieten .kijk alweer uit naar volgende

Mam

Het is al 5 dagen geleden dat jullie wat geschreven hebben. Waar blijft het volgende verhaal? Een beetje doorwerken hoor, het is geen vakantie....
Dikke X Mam

wil en rieks

hoi wereldreizigers, eerst van harte gefeliciteerd met de verjaardag van jeannette. bob wat zie jij er kort geknipt uit! handig is het daar natuurlijk wel, maar of het zo mooi is? we zijn nog steeds erg blij om weer iets van jullie te vernemen; gaat het met jullie ook nog steeds goed? jullie ondervinden geen hinder van het totaal andere eten, van een andere hygiene; mirjam je schrijft erg leuk, want wij denken hier maar dat jij dat doet, maar misschien is dat wel een verkeerde indruk en zouden we bob te kort doen. hoe dan ook, bij het opstarten van de mail lijst kijken we vol belangstelling uit naar bericht van jullie: hou vol! luitjes nog zeer veel ervaringsplezier en hou ons a.u.b. op hoogte. lieve groeten van wil en rieks

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!