Bob & Miriam op Wereldreis!

Stoffig&Schattig Pingyao

Goederochel!

Als we de nachttrein uit rollen, lacht een stoffig en rustig stadje ons tegemoet. Na deze helse treinrit zijn we totaal gesloopt. Ruim 12 uur lang ZITTEN we hutjemutje tegen de chinezen aangeplakt (jaahaaa sommige stinken ook.... Enorm!)
De slaapplekken voor deze nachtrein waren uitverkocht, een betere vuurdoop dan dit krijgen we waarschijnlijk niet. Tijdens de rit denk ik aan mijn broertje van bijna 2 meter, die had hier nooit tussen gepast, die had op het dak gemoeten! Het is ongelofelijk hoe deze gasten reizen. Op elkaar, over elkaar, in elkaar, staand slapen, opgestapelde koffers van de grond tot aan het plafond en in elk kiertje of gaatje past wel een kind of een zak rijst. Het gangpad is natuurlijk niet voor te lopen, daar kunnen we ook gewoon met z'n allen gaan liggen, staan of zitten. Naar het toilet gaan is daarom ook als een drankje bestellen in een overvolle bloedhetekroeg, maar dan nog100 keer erger. Je kan als het ware als 'stagediver' over de mensen heen rollen, alleen ben je niet op een tof concert maar in een stampvolle smerige trein.

Gelukkig maakt het schattige plaatsje Pingyao alles weer goed.

We stappen in een gammele motortaxi en terwijl we de stadsmuren binnenrijden wordt duidelijk dat de tijd hier heeft stilgestaan. In het hart van dit dorp wordt alles met een motor geweerd. Hier gaat iedereen te voet of op de fiets. Op elke hoek staat een straatventer met een oude paardenkar zijn fruit en groente te verkopen. In de avond fietst hij met zijn kar langs de deuren. Zijn geweldige jel galmt door de straatjes heen waarop uit elk voordeurtje een omaatje verschijnt. Met een pan in de hand verzamelen ze zich om de verkoper heen, hij vult de pannen met wat olie of sojamelk en zo gaatdat elke avond. Om 21:00 uur luidt de avondklok zo weten de kinderen dat het bedtijd is en al na een paar minuten zie je alleen nog wat zwerfhonden op straat. Ook de stroom valt hier regelmatig uit, maar het dagelijks leven gaat gewoon door en je hoort niemand klagen (misschien ook niet omdat we het gewoon niet verstaan). Het is een gemoedelijk stadje waar iedereen in harmonie lijkt te leven.

Ons hostel is authentiek, dit geldt trouwens voor elk gebouw in dit stadje. Hoogbouw is verboden en hier zie je geen enkele wolkenkrabber, alles is maximaal 2 verdiepingen hoog en je ziet overal traditionele huizen met de typische Chinese daken.Onze slaapplek inclusief tv, badkamer en gratis Internet kost ons 1 pakje kauwgom per nacht (1,50 euro p/p!). We kijken uit op een prachtige Chinese binnentuin waar de totale rust overheerst,hoe mooi kan het nog worden?!

We leren over het Chinese bijgeloof nadat we ons afvragen waarom elke drempel in deze stad minimaal 20 cm hoog is. De gedachte hierachter is dat je het slechte buiten houdt en het goede binnen, maar ook de rijkdom zal je huis niet verlaten door deze verhoogde drempels.

Elke morgen chillen we op de veranda met een mango sapje en versgebakken eieren, we luisteren naar de jazzsounds die op de achtergrond klinken en slenteren in de middag door de oude straatjes. Eten is hier ook al geen straf, de geur van versgebakken koekjes en noten kan je simpelweg niet weerstaan. De lokale specialiteiten zijn overheerlijk en we proberen ze allemaal uit. Je zou er bijna moe van worden en dus laat ik me dagelijks verwennen met een Chinese voetmassage van een uur!

De stad is rustig maar heeft veel te bieden, tijdens een bezoek aan een indrukwekkende taoïstische tempel worden we onverwachtsgezegend door een monnik. Hierna beklimmen we de oude stadsmuur, en kijken over heel Pingyao uit. De stad kent een rijke geschiedenis, en dit zien we met eigen ogen bij een bezoek aan een oude gevangenis die er nogal angstaanjagende marteltechnieken op nahield. Een van de martelinstrumenten is een schattig houten hobbelpaard, het is niet wat het lijkt want als je erop gaat zitten heb je een ijzeren staaf in je gat!

Pingyao is bijzonder en zeer relaxed, geen wonder dat ze op de lijst van UNESCO werelderfgoed prijkt. Er komen dan ook veel Chinese toeristen op af en dus ontbreken ook hier de inmiddels bekendefotomomentjes niet. De vraag:'Can I take a picture with you', is dagelijkse kost. Het blijft gek, maar we doen gewoon gezellig mee. Aandacht hebben we sowieso niet tekort want aan de lopende band komen Chinese jongeren naast je zitten om hun engels te oefenen. De ijverigheid en ambitie van deze kinderen is ongelofelijk. Sommige werken, sporten en studeren van 06:00 s'morgens tot midden in de nacht en dat 7 dagen per week, zelfs als ze vakantie hebben!

We merken dat de vriendelijkheid en gastvrijheid van de locals onuitputtelijk is en dat maakt Pingyao een fijne verassing en een aanrader voor iedereen die naar China wil reizen.

Kus Miriam&Bob

p.s. Foto's uploaden hier is drama, check de link op deze weblog rechtsonder het heet 'Mijn Album' Hier kan je alle foto's bekijken.

Reacties

Reacties

Bram

Sjeeezes dat zou ik inderdaad niet overleven zo'n treinreis. Ik heb al moeite met een overvolle metro rit van een half uurtje, stinkende mensen trek ik zooo slecht.
Maar ja op die manier ervaar je wel hoe het daar echt is. Leuk verhaaltje weer, keep em comin'.

Monique

Beroemde schrijfster in spe!

Wat een geweldige verhalen! Wat heerlijk om tijdens de saaie kantoordagen in Hilversum even weg te dromen in een verhaal wat zich afspeelt in China met in de hoofdrol twee hele lieve mensen!

Kijk alweer uit naar de volgende !

Have fun! Geniet van elkaar, de stinkende chinezen, het authentieke stadje en de vrijheid!!

Dikke x
Mo

Taaltje

Lief Duo,
Wat een prachtige verhalen en wat een uitstekende schrijver is Miriam toch! Je weet alles in geuren en kleuren te beschrijven. Ik zie het zo voor me allemaal!
Ziet er goed uit en fijn dat jullie zo kunnen genieten schatten. Ga zo door!
Kuskie,
Taaltje

GITTE

Goh...zo kort en al zo veel meegemaakt, great.
Ik heb de laatste dagen alleen mijn tuin gezien, en dan wel vanuit de huiskamer, vanwege regen en onweer, spannend, he', maar door jullie verhalen schijnt het zonnetje toch hier, blijf genieten.
MIJ.

Gerda

Lieve globetrotters,
Wat hebben jullie al veel beleefd (en veel gegeten als ik de foto's bekijk, ziet er heerlijk uit!)
Wat betreft die t.v. op je kamer, is goed voor je chinees, alleen duurt zo'n chinese opera uren!
Liefs uit een nat kikkerland, tante

truus

een geweldig leuke reis ik geniet enorm mee

Mam

Lieve kids. Wat een mooi verhaal weer. Ja de Chinezen zij erg bijgelovig. Uhh over die drempels... die heb ik net vorig jaar allemaal weg laten halen, daar gaat m'n rijkdom.

X Mam

Nico

lieve groeten uit koud en regenachtig Haarlem.
Ook ik geniet van jullie verhalen.Ik hoop dat jullie dit volhouden.
Mijn vraag is wel;waarom zitten julie in Pingyao?Hoe zijn jullie daarop gekomen?Lijkt me wel te gek om het echte China te zien,maar waarom juist daar?
Ik kijk uit naar jullie volgende bericht en foto's
Knuffel van ome Nico

rieks en wil

lieve bob en miriam wat fantastisch voor jullie om mee te maken wat jullie zoal overkomt; wij zij blij dat je vader ons op jullie spoor gezet heeft, zodat we goed op de hoogte blijven van jullie wel en wee. Het valt ons op dat er een mooie verteltrant in jullie verhaal zit. Probeer het doorvertellen vol te houden want ik zou me kunnen voorstellen, dat je er wel een keer genoeg van hebt, maar voor ons is het prachtig!
Lieve groeten van ons en een behouden voortzetting van de reis.

Saskia

Jeetje jeetje wat een heerlijkheid! Down with the locals! Super leuk om je stukjes te lezen en hoop dat je niet snel schrijf moe gaat worden! Geniet lekker van de overvolle treinen, de avond klok en de sojamelk. Alle liefs van mij! (je schoonnichtje ben ik geloof ik...)

Saskia

oh ja....nieuwe ontdekking - check www.couchsurfing.com - maak een profiel aan en je kan bij mensen logeren...niet alleen gratis maar ook leuk...zitten mensen bij aangesloten over de hele wereld!

patje

Lieve hollands next schrijftalent en bubje,

Wat een realiteit shock daaro he, gelukkig dat je dan altijd elkaar nog hebt. Echt heel interressant allemaal, die verhalen zeg! Geniet van al jullie mooie momenten en stop de stinkende maar in een potje met dekseltje erop!
Kijk je filmpje nog af en toe tussendoor pien :-) Weet je nog?
Liefs

Francois

Ha lieve Mio en Bob,

Ik volg jullie verhalen op de voet. Leuk de herkenning in China! Ik krijg mijn reisgevoel weer terug wanneer ik de verhalen lees.

Zal het voorlopig even moeten doen met het druilerige Nederland. Hoewel dit weekend gaan we weer eens boulderen in Fountainbleau, Frankrijk:-) Veel plezier.

Liefs, Francois

Bart neef

Hee mooi duo,

Ik ben ook net terug van mijn wereldreis naar Mallorca, maar dat was net iets minder avontuurlijk dan jullie. Ga zo door!
xx

Jess.

Hey liefkies!

Wat is het een feest om jullie verhalen te lezen! Kan me helemaal inbeelden hoe het moet zijn, het lijkt wel een film...alleen de popcorn moet ik nog ff maken.
Geniet! Maar dat komt wel goed I guess! dikke knuf&kus Jess.

Sabine

Het is iedere ochtend feest op kantoor wanneer ik mijn computertje aanzet en er een nieuw reisverhaal te lezen is. Goeg begin van mijn dag!!!
Echt top om te lezen allemaal, veel plezier!! xx

locos

bobo je heb zeker het hobbelpaard even uitgeprobeerd....

amber

Hallo grote avontuurlijke neef en lieve Miriam,

Ben pas vanaf nu aan het meelezen geslagen,sorry. Gave verhalen en dus zal ik jullie vaker bezoeken via het internet. Zo te lezen gaat het super met jullie, fijn!
Hier ook alles ok.
Alvast van harte Gefeliciteerd met je verjaardag morgen Bob. Geniet er samen van en misschien jij dan ook morgen een voetmassage?!
Veel liefs, Amber.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!