Bob & Miriam op Wereldreis!

Schitterend Shanghai

Schitterend Shanghai

Via het plaatsje Suzhou, het VenetiÈ… van China, bereiken we met een supersonische trein in snelvaart (250 kilometer per uur) Shanghai. Voor we deze gigantische stad binnen treinen, genieten we in Suzhou nog even van China's mooiste tuinen en een tochtje over de 'grachten'. Nog even relaxen in een houten gondeltje compleet met de Chinese versie van Dean Martin's 'That's Amore', toegezongen door onze schattige schipper. We zijn officieel klaar om het 'geweld' van Shanghai te aanschouwen.

Het schittert en het glittert, een overdaad aan neonlicht prikt aan je ogen en de hoeveelheid wolkenkrabbers maken je duizelig. Het contstant omhoog kijken naar de immens grote videoschermen resulteert dan ook in een pijnelijke nek. Daarom schieten we met de lift 457 meter omhoog de 'Oriental Pearl TV Tower' in. Achter het dikke glas van dit futuristische bouwwerk kijken we hoe de stad van dag in nacht veranderd. Als je dacht dat Beijing en Xi'an gigantisch waren, think again want Shanghai staat met stip op nummer 1! In iedergeval wat grootte betreft.

Met ruim 20 miljoen inwoners (dit zijn er zeker meer, maar dit is wat de overheid officieel opgeeft) is dit de drukste stad waar we tot nu toe zijn geweest.
De internationale vibe is voelbaar; meerdere Chinezen spreken Engels, er zijn veel westerlingen en naast Chinees kan je hier van bijna elke keuken die de wereld rijk is genieten. Ook heeft deze stad schonere straten. De lucht is helaas even vervuild als in Beijing, misschien zelfs wel erger. Het metrosysteem is perfect opgezet en de taxi's beschikken hier wél over een gordel in tegenstelling tot de taxi's van Xi'an, moet ook wel want de snelwegen zijn hier enorm! Een 18-baans snelweg midden in het centrum is hier heel gewoon......

De stad heeft een bijzondere skyline gevuld met prachtig verlichte wolkenkrabbers aan de ene kant van de rivier en aan de andere kant Europese gebouwen die nog voor de 2de wereldoorlog opgezet zijn. Als je op de boulevard langs deze 110 kilometer lange 'Huangpu' rivier loopt, zie je de Franse en Britse invloeden heel duidelijk, heel raar om in China te zijn, maar ondertussen de architectuur van Europese steden als Parijs te bewonderen.

De splinternieuwe shoppingmalls zijn een beleving op zich. De stad staat er bomvol mee. Je hoeft er maar 1 binnen te stappen en je bent de hele dag zoet. Naast peperdure kleding-, horloge-, sieraden-, schoenen- en tassenwinkels kan je hier binnen wandelen bij haartransplanteurs, beautyresorts, spa's, sportscholen, schaatsbanen, gamehallen, tandenblekers, hansklok-achtige goochelwinkels, levensgrote barbie/prinsessen huizen, kinderspeelparadijsen en je kan je natuurlijk volproppen bij de vele gigantische fastfood ketens om daarna te genieten van een hollywood kaskraker in de bioscoop, die trouwens is omgetoverd tot het oude Egypte met enorme pyramides en grote zandkleurige Farao beelden. Voor de culinaire lekkerbek is het hier ook prima vertoeven, de shoppingtorens beschikken over de meest hippe en exclusieve restaurants compleet met rode loper en uitzicht over de stad. Als toetje kan je een privékamer afhuren in de kareoke club (ze noemen het hier KTV). Deze populaire bezigheid is helemaal 'je van het' onder de jonge (en oudere) Chinezen.

Het is net de avond4daagse want we maken weer flink wat kilometers door de stad. Aanbeland in het oude gedeelte van Shanghai, waar de schattige kruldaakjes weer de overhand hebben en er geen wolkenkrabber meer te bekennen is, genieten we samen met locals van het favoriete hapje onder de Chinezen; Dumplings. Aan eten niet te kort, je wordt er nog net niet mee dood gegooid. We proberen natuurlijk veel uit, maar niet alles. De favoriete snacks onder Chinezen zoals eendentong, varkenspoot en stinkey tofu (dit stinkt naar gekookte stront! echt waar!) laten we graag aan ons voorbij gaan.

Omdat we vanwege de aardbeving het gebied rond Chengdu willen vermijden (er vallen daar nog steeds gewonden vanwege de naschokken) en daarom helaas niet het leefgebied van de pandabeer kunnen bezoeken, nemen we genoegen met de Shanghai Zoo. We zien niet alleen China's favoriete knuffelbeer, maar ook de pasgeboren gorilla en oerangoetang babies. Deze dierentuin is totaal niet te vergelijken met Artis, het lijkt meer op een tropisch regenwoud waar je af en toe een wild dier voor je voeten ziet wegschieten. Je kan tot onze verbazing heel dicht bij de dieren komen, zo hoef ik alleen mijn vinger door het gaas te steken en ik raak de bengaalse tijger aan...

Omdat de grote man achter de Chinese youtube (60 keer zo groot als youtube wereldwijd!) midden in Shanghai kantoor houdt, heeft Bob een meeting met hem geregeld. Puur om te kijken of er misschien wat mogelijkheden zijn voor zijn oude werkgever, maar ook om te horen hoe de Chinese markt in elkaar steekt. Je kan dan natuurlijk niet in je korte broek en op je slippers aankomen. We proberen overal een pak te regelen, maar het wil niet echt lukken.
Uiteindelijk komt het (natuurlijk) weer op het laatste moment aan. Dus vliegen we hysterisch door de shoppingmalls heen en vinden uiteindelijk een perfecte blouse. Een uurtje later gaat Bob piekfijn de meeting in en ga ik gestrekt op de massagetafel.

S'avonds genieten we in een mooi restaurant van sushi en traditionele 'Hotpot'. In een overheerlijke kruidige bouillon kook je zelf je verse inktvis, zalm, forel, dunne plakjes beef en groenten gaar. Met een fles rode wijn erbij proosten we op alles wat nog komen gaat, de avond kan niet meer stuk en we genieten van Shanghai zoals het hoort!

Dikke kus Miriam&Bob

Next stop: Zuid China - Karstbergen in Yangshuo & Rijsterrassen in Ping'an

Riet Pot.

Hallo Miriam en Bob. Even kennis maken. Ik heb jullie site gekregen via Gitte en ben er erg blij mee. Met Gitte en Willem hebben wij een groot deel van de wereld gezien maar wat ik hier lees en aan foto's zie is overweldigend. Het verhaal wat jullie erbij schrijven kan zo in een prachtig reisboek. Oh was ik maar jong!!!
Miriam ik heb je gezien toen je een jaar of vijf was bij Gitte maar wist niet dat je zo'n mooie meid bent geworden. Bob mag er ook best zijn. Ik wens jullie nog veel plezier op je verdere reis en wellicht tot de volgende uitgave. Lieve groeten Riet.Pot.

GITTE...

We hebben lang moeten wachten dit keer!!! maar weer zo'n verhaal maakt alles goed. Ik begrijp van 'mam's' schrijven dat jullie al verder zijn, dus verwacht ik heeeeeel gauw nieuwe spannende verhalen.
Take care, love to both of you. GITTE.

Tessa

Dude inmiddels al Bangkok!!
En straks Vietnam, ben benieuwd..
Hanoi is sweet! Lekker op kinderkrukjes tussen de kippenbotjes, andere afval en kakkerlakken over de grond krioelend dineren op straat voor 0.20 cent. Top! En blijven roggelen he!

Love ya!

Ali

Hoi Miriam en Bob. Ik heb net via Francois jullie reisverslag gelezen. Fantastische reis en een heel goed reisverslag. Veel liefs en dikke kus van je tante.

ps kunnen jullie mij ook in de adressenlijst toevoegen. mijn adres is alipieneman@gmail.com

jeannette

volgens mij zitten jullie nu al in vietnam, hopelijk
nemen jullie nu wat rust, dan begint het echte genieten
volgens mij kun je genieten bij ho-an. anders moet je naar het noorden , tenminste voor strand zonder allemaal gluurders om je heen. wij konden niet zomaar op het strand komen. binnen no time hadden mensen ons gevonden en werden we aangegaapt als een soort wereldwonder. op een eilandje in de halong-bay hadden we een strand ontdekt waar je voor moest betalen(had je ook een soort strandtent erbij, waar je wat kon drinken) kon de gewone bevolking natuurlijk niet betalen, alleen toen we wilden gaan, regende het tropisch!! geen zeewater gevoeld dus. op dat eilandje was trouwens een heel leuk coca-cola tentje, waar je lekker vis en krab kon eten. werd speciaal voor ons geopend, heel aardig.
jongens geniet ervan, veel plezier en een dikke kus!

Bram

Weer een top verhaal. Zo te horen maken jullie mooie dingen mee, en het wordt steeds leuker om te volgen.
We skypen binnenkort weer.

Rob & Ingrid

Hallo Miriam & Bob, We willen julli even laten weten dat wij ook enorm genieten van jullie reisverhalen.
Wat schrijven juliie leuk! We zouden er haast zin in krijgen terwijl China ons nooit zo heeft getrokken.
Geniet er verder lekker van en we blijven jullie volgen!
Rob & Ingrid

Liesbeth

Hee Bob & Miriam!

Hoe is het in Hanoi? Ik zin inmiddels in Jakarta, is weer heel iets anders! Was leuk om jullie tegen te komen in Bangkok, ik ga de rest van jullie reis volgen hier via jullie site!

Groetjes! Liesbeth

Gonny

Lieve Bob en Miriam,
Wat leuk om jullie reisverhalen te lezen, een ongelofelijke hoeveelheid indrukken zo te zien. Ik denk dat jullie intens genieten, blijven doen. Hier zit de vakantie er bijna weer op en ik moet weer aan het werk. Ik blijf jullie volgen.

Groetjes Gonny

Tessa

Schat mis je zo vandaag! Ben al elke dag op Skype en heb gister een missed call bericht van jou, maar tel ging helemaal niet over en kon dat nummer niet terug bellen.. Echt balen. Net sms gestuurd naar je, maar die ontvang je denk ik niet....

Wil je zo graag ff knuffelen!

Hou van jou!

XxX