Bob & Miriam op Wereldreis!

Laatste weken Azië; Maleisië, Borneo, Singapore

Route:
Maleisië - (Kuala Lumpur, Taman Negara, Penang, Melakka)
Borneo - (Kota Kinabalu, Sepilok, Semporna, Kuching)
Singapore

Maleisië, Borneo, Singapore
Maleisie is een land met veel gezichten; diepe jungle, eeuwenoud regenwoud, exotische stammen, verschillende religies en heerlijk eten. Het eiland Borneo geeft ons de mooiste wildlife experiences tot nu toe met haar adembenemende onderwaterwereld en immense jungle vol slingerende oerangoetangs en tropische vogels. Singapore laat zien hoe het westerse leven er ook alweer aan toe gaat met haar strikte regels en fikse boetes voor overtredingen.

Onze reis door de laatste Aziatische landen die op onze route liggen, is niet alleen indrukwekkend, bizar en speciaal om de landen zelf, maar ook omdat we wegens een zeer trieste gebeurtenis terugvliegen naar Nederland. Iets wat je tijdens een wereldreis niet verwacht. Na het uitzwaaien van Mama, Bram, Lautje en Ina en het fijne weerzien met een van onze beste vrienden Brahm en zijn vriendin Erin, krijgen we een verontrustend bericht over Oma Dijkgraaf. Je hoopt het verdrietige telefoontje dat ze is overleden nooit te krijgen, maar helaas is dit wel het geval.
Zonder enige twijfel hebben we alles in werking gezet om terug te kunnen naar Nederland. Bob moet en zal bij het afscheid van zijn oma zijn, waar hij een sterke band mee heeft. Oma heeft altijd gezegd dat we onze reis moeten voortzetten mocht er wat met haar gebeuren, maar gevoel is gevoel en dus staan we binnen 2 dagen op Schiphol. We beleven een paar moeilijke, maar toch ook mooie dagen in het huis van Oma en Opa. Prachtige speeches op haar crematie, waaronder een van Bob, maken het afscheid meer dan bijzonder. Het is verdrietig en mooi tegelijk om hier samen met de familie het leven van een geweldig mens te herdenken. Na vele emotionele momenten pakken we de draad weer op en gaan we doen wat Oma wil, verder met onze reis. We weten dat ze onze reisverhalen met veel plezier las en hopen dat ze vanaf een wolkje mee blijft genieten....

Kuala Lumpur

Een multiculturele stad waar vele nationaliteiten en religies samen komen. Meisjes met een hoofddoek lopen hand in hand met meisjes in ultra korte rokjes. Bij een eetstal promoot een Indiër de noedels van zijn Chinese buurman, 'very good sir, you should try this miss!'. Iedereen spreekt Engels ook al is het met de meest geniale accenten waar we vreselijk om moeten lachen. Elke hotelkamer geeft op het plafond de pijl naar Mekka weer en je kan niet overal alcohol krijgen, wat je wel overal en altijd kan krijgen is eten! Overheerlijk eten! De Maleisische keuken is een mengelmoes van de beste keukens die Azië kent en wij proberen dit dan ook graag uit.

We overnachten in Pondok Lodge waar de ochtenden beginnen met geforceerde wake-up calls, het constante gepiep van het alarm van de nachtclub naast onze hotelkamer is pijnlijker dan een kater die op een zondagochtend tergend langzaam het centrum van je brein overneemt en je veranderd in een zombie die werkelijk niets meer kan. De beste troost voor een backpacker is dan natuurlijk Free Breakfast! Dat gaat centen uitsparen tot blijkt dat het bestaat uit een smaakloos stukje toast, een bitter kopje thee en een klam plakje cake, een minpuntje in ons Maleisisch paleisje! Niet getreurd, buiten is waar het gebeurt! Daarbij hebben we nog maar een paar dagen met Mama en Bram dus: Hatsikideeeeee de straat op!
De hele riedel wordt afgewerkt we bezoeken het wetenschappelijke hoogstandje The Petronas Towers, KL Tower, China Town, Lokale marktjes, Reusachtige shopping malls met achtbanen erin, gezellige eetstalletjes, verrassende restaurants, heerlijke massages en meer! Kuala Lumpur is een fijne stad waar je jezelf tussen het shoppen door trakteert op dimsum en sushi, een lekker bakkie bij Gloria's Coffee, overheerlijke kaneelmuffins bij het Chinese bakkertje, Arabische salades en vers geperste vruchtensap bij een straatstalletje of knapperige naanbroden en pittige curries in een Indiaas eethuis. Straatmarkten of chique winkels, rijst of pizza, moskee of kerk, goedkoop of duur het kan hier allemaal!

Ons laatste avondje met Mam, Bram en Ina is in zicht en dit moet een knaller worden. We kiezen voor het hippe restaurant Werners even geen Malay food maar overheerlijke tapa´s en Italiaanse wijn, zoals dat bij een 'afscheidavond' moet zijn. Na een overheerlijk diner zetten we de tent op z'n kop met cocktails, sambucca shotjes en heel veel rare dansjes.
Het uitzwaaien de volgende avond valt zwaar en niet vanwege een kater, maar omdat het 3 keer over moet! Elke avond klokslag 20:00 uur is het tijd voor de generale repetitie, keer op keer stapt de hele handel de taxi in richting vliegveld en keer op keer komen ze gewoon weer terug, geen plek meer beschikbaar, don't you just love IPB?
Na weer een avondje janken (Big girls do cry! Sorry!) krijgen we een sms dat ze mee kunnen op de vlucht.

Penang
Nu zijn we weer met ze drieën. Weg uit de grote stad en op naar een culinaire broedplek; Penang, The Godfather van eetstalletjes op straat.
Werkelijk alles proberen we uit, platte, dunne, brede, witte en gele noedels, geschaafd ijs, vissoep, ontelbare nasi soorten, sapjes, stokjes vlees, zoetigheden en elke specialiteit op het menu wordt ongegeneerd besteld. Penang is een broeierig stadje en heel authentiek, prachtige koloniale huizen, kerken, moskeeën en Chinese tempels wisselen elkaar af. Little India is het kleurrijkste stadsgedeelte waar je de heerlijkste Chai thee kan drinken.

Tijdens een spontaan bezoekje aan een boerderij in Bilak Pulau, een gebied buiten de stad, hebben we het genoegen een traditioneel huis van binnen te zien. Al 4 generaties gaat dit huis mee, het land eromheen zit vol dieren. Slangen in de bomen, zwarte kippen met zwarte organen en in de achtertuin een eigen rubber en kruidnagel productie.

Na een paar uur wandelen belanden we in de jungle. Twee jongetjes proberen hun koe vooruit te krijgen, met een beetje hulp van onze kant komt er eindelijk beweging in de dieren. We komen langs een huis van een oude vrouw die ons met haar tandeloze bekkie onderzoekend maar vriendelijk aankijkt, je ziet haar denken wat komen zij hier nu doen? En ja hoor binnen de kortste keren raken we verdwaald, het is wij drie en de sounds of the jungle, meer niet! Hier en daar schiet een paradijselijke vogel wild de bosjes uit. En als we eindelijk een jungle bewoner tegen komen, vragen we de weg en of deze vrij is van eventuele gevaarlijke beesten. Hij stelt ons niet gerust, er zitten volgens hem wel wat hapgrage dieren, maar zijn Engelse woordenschat voor een beschrijving laat 'm in de steek...
Gewapend met een bamboestok lopen we verder, tot er in de verte een groep wilde dieren op ons af komt rennen. Ik ben de eerste die ze spot en zonder te indentificeren wat dit voor beesten zijn, roep ik paniekerig dat we heel snel om moeten keren....
Het blijken wilde apen die gelukkig weer verdwijnen in het groen, ze laten ons met rust, maar de dreigende geluiden die uit de dikbegroeide jungle voortkomen is een duidelijk teken voor wegwezen!

Land in zicht! We komen uit in een klein dorp waar een speciaal fabriekje is gevestigd. Hier wordt talkpoeder gemaakt wat overal goed voor schijnt te zijn. We mogen mee naar binnen en de familie laat zien hoe het proces in zijn werk gaat. Even later zitten we met een flesje huisgemaakt talkpoeder in de bus terug naar het centrum, terug naar de smaakvolle rotties en curries. Na deze 'Ik-ben-verdwaald-in-de-jungle-en-word-achtervolgd-door-wilde-apen' actie, zoeken we de rust op in een prachtig Balinees massage huis. Heerlijke zachte matrassen wachten ons op en na een uur massage worden we verwend met vers fruit en vruchtensap, een hemelse ervaring. We worden hier ook geïntroduceerd met earcandeling. Hierbij wordt het gebied rond je oor gemasseerd terwijl er zacht een kaars in je oor wordt geduwd die aan de bovenkant brandt, een Aziatisch schoonmaakproces voor je oren dus! Grappig om te proberen, maar of het echt verschil maakt? Ik hoor nog steeds alleen wat ik wil horen ;)

Taman Negara
Het oudste tropisch regenwoud ter wereld, Taman Negara. Je moet er wat over hebben want de reis naar dit gebied duurt uitdagend lang, maar als je eenmaal in het bootje zit en je vaart over de rivieren die dit enorme natuurgoed omringen, is het duidelijk dat dit een magische plek is. In de wouden wonen primitieve stammen met Afrikaanse roots, duizenden jaren geleden zijn zij hier gekomen en leven nu nog steeds van de rivier en de jungle. We hebben de mogelijkheid om dit van dichtbij te bekijken. De Orang Asli stam laat ons toe in hun kleine dorp verstopt in het regenwoud. We zien hoe ze zelf vuur maken en hoe ze met gifpijlen op eekhoorntjes jagen voor het diner. Met een armband van bessen zo hard als steen gemaakt door een lid van de Orang Asli stam, verlaten we deze bijzondere plek weer en maken ons klaar voor een nachtsafari over de rivier.

In het pikkedonker stappen we een klein longtailbootje in en varen we muisstil de rivier af (het is een wonder hoe onze gids navigeert, een voor ons onmogelijk opgave want je ziet werkelijk helemaal niets!) Op een paar oplichtende ogen van dieren na, zien we niet veel nachtleven. Wel is het een super spannende ervaring om midden in de nacht de rivier van dit regenwoud over te varen.
De volgende dag zijn we in voor een flinke trek door het regenwoud. Na een uur lopen, verkennen Lau en Bob de jungle van bovenaf via de zwaar wiebelige en ruim 50 mtr hoge Canopy Walk. Ik observeer het dagelijks leven van een drukke apenfamilie in een positie die een wat meer solide ondergrond biedt (Meneertje Hoogtevrees komt weer eens agressief de hoek om, dus ik pas).
De trekking door dit machtige regenwoud is een mooie ervaring, oneindige uitzichten over de toppen van haar bergen, gigantische bomen en onbeschrijvelijke insecten, bloemen en planten. Als we na een paar uur regenwoud ontdekken aan een welverdiend wijntje zitten, blijkt dat we alledrie een gratis souveniertje hebben meegekregen, bloedzuigers! Lau op haar voet, Bob op zijn rug en ik op mijn been.....Bah!

Last night Kuala Lumpur!

Van een levendig regenwoud naar de bruisende stad. Alweer een afscheidsfeestje want ook Lau keert terug naar Nederland. One night out in KL begint met cocktails sippen aan de rand van het zwembad in de SkyBar met uitzicht op de Petronas Towers waarna de taxi verder rijdt naar het overheerlijke Italiaanse restaurant Novovino, we sluiten af met een live salsa optreden in de club QBA en kruipen voldaan onder de lakens van ons inmiddels vertrouwde bedje in Pondok Lodge. De volgende dag stormt het flink en de regen lijkt onophoudelijk, beetje symbolisch voor het afsluiten van het reizen met z'n 3'en.

We zwaaien de ene vriend uit en verwelkomen de andere, Brahm en Erin zijn in Maleisië! We beleven een paar heerlijke dagen in het authentieke Melakka. Een stadje waar je met het gezang van de moskee op de achtergrond geniet van een straatbeeld vol oude Chinese winkelpandjes, schattige koffiebarretjes en eethuizen met overheerlijke specialiteiten. Na Melakka staat Borneo op het menu.

Borneo
We starten op Kota Kinabalu wat in Sabah ligt. We gaan flink eiland hoppen want voor de kust van Kota Kinabalu ligt het National park Abdul Raman, een prachtig gebied vol bewoonde en onbewoonde eilanden.
Op het eilandje Sapi zien we gigantische lizards kruipen en snorkelen we erop los. De onderwater wereld is hier onwerkelijk mooi, vol kleurrijk koraal en rijk aan prachtige vissoorten ook al blijft 'Nemo' mijn favoriet.

Op het eiland Mamutik besluiten we onze kampeervaardigheden uit te testen. Erin en ik mogen de tent opzetten terwijl de heren lacherig toekijken, maar het lukt mooi wel! Overdag is het bakken geblazen op het strand in de hete zon en koelen we af in de zee door met het koppie onder de vissen te bekijken.
S'avonds is het tijd voor een kampvuur op het strand, wijn, hapjes en natuurlijk muziek! Met een fijn zeebriesje op de achtergrond luisteren we naar de relaxing sounds van Brahm en zijn onafscheidelijke gitaar en mondharmonica, fijn! Het back to basic gevoel wordt door Bob en Brahm erg serieus genomen en ze gaan op jacht naar krab, even roosteren in het vuur en smikkelen maar! We hebben een supertijd met z'n vieren gehad en sluiten dit de laatste avond bij een, je raadt het al, Italiaans restaurant af. Na weken genieten met familie en vrienden gaan we weer verder avonturieren als duo.

In volle vaart ontdekken we de rest van het onvergetelijke Borneo. In het rustige stadje Sepilok zien we wilde Oerangoetangs door de jungle slingeren waarna we verder reizen naar de spuuglelijke stad Semporna. Ongelovelijk hoe ontzettend onaantrekkelijk, vies en rommelig dit stadje eruitziet. Gelukkig kom je hier niet voor het vaste land, maar voor de onderwaterwereld die werkelijk adembenemend is. De dagen hier vullen we met snorkelen, eiland hoppen en duiken!
We komen oog in oog met grote Zeeschilpadden, Barracuda's, Crocodile fish, Nudie branches, Clown fish, Mushroom coral pipe fish, Muray Eel White Eyes, Redfrog Fish, Clams, Zeesterren, Murish Idols, Porcuppie, Razor Fish, Lion Fish, Leaf Scorpion, Batfish, Trivelly Fish en nog veel meer! Het is echt geweldig en als we ook nog kerst kunnen vieren op een parelwit strand heeft Borneo officieel ons hart gestolen, zo mooi!

Tegelijkertijd is er ook een minder mooie kant, de eilandjes hier worden bevolkt door onvoorstelbare arme mensen. Het is heel dubbel om te genieten van de mooie natuur als je langs krottewijken loopt en de kindjes met opgezette buiken, verotte tanden en gescheurde kleren je vragend aankijken. Hun prachtige bruine koppies, het spierwitte zand en de knalblauwe lucht maken een mooi plaatje en ondanks de armoede tovert de heldere zee en de brandende zon een glimlach op hun gezicht en spelen ze wild in het water met boomstammen en cocusnoten.

We verlaten Sabah voor Sarawak en vieren de rest van kerst in het leuke stadje Kuching. Azië zit er bijna op en we genieten dan ook volop van haar bijzondere keuken, voor we dit inruilen voor Australische steak, fish 'n chips en hamburgers. We ontdekken weer nieuwe specialiteiten zoals Nasi Lemak (rijst met noten, ei, komkommer en pittige saus), Laksa soep (pittige cocuscurry soep) Pophia (krabkoekjes) en Keow Teow (rijstnoedels).

Kuching is de stad van vis en dit ervaren we in grote mate op het dak van een grote parkeergarage. De ABC Seafood stalletjes zijn hier gevestigd en alle locals komen zich hier vol proppen met verse vis. Het is een groot vreetfestijn, je loopt langs lange rijen met bakken vis in alle sooten en maten, je wijst aan wat je wil hebben en hoe je het wil hebben. Even later ligt er een een gigantische witvis voor je neus gebakken in knoflook, citroen en gember met een verse in een oestersaus gewokte groenteschotel ernaast, geweldig!

Uitbuiken met vers gestampte pepermunt thee en Teh Tarik genieten we van deze bruisende plek vol smullende families. De kerstsfeer zit er goed in, overal hangt versiering en hoor je kerstliedjes, toch blijft het gek om kerst op een tropische eiland in de snikhete zon te vieren. 'S avonds genieten we van een kertsmaaltje, voor ons brandt de enorme houtskool oven en zo is kerstavond met een knisperend vuurtje, toastjes paté en een oneindig durend diner, net echt! Als dan ook nog de kerstman chocolaatjes komt uitdelen en een studentenkoor kerstliederen komt zingen, is onze kerst kerstiger dan ooit tevoren!

Singapore
We vliegen verder naar onze laatste stop in Azië, Singapore. Best gek om te realiseren dat we over een week overstappen naar een totaal ander continent, Australie. We zijn inmiddels helemaal geaclimatiseerd en kunnen niet meer zonder pittig eten, wilde jungle, vochtig regenwoud, bruisende steden, tropische stranden en wateren. De Aziatische cultuur is ons niet meer vreemd en zelfs vertrouwd geworden. We hebben alles eruit gehaald en de meest geweldige, bijzondere, mooie, bizarre, vreemde maar ook spannende momenten beleefd. Vastzitten in een tropische cycloon, logeren bij primitieve bergstammen, klimmen over de Chinese muur, verdwaald raken in de jungle, leren over schokkende oorlogen, wandelen door regenwouden, oog in oog met oerangoetangs en zeeschilpadden, lesgeven in een sloppenwijk, prachtige treinreizen, eeuwenoude tempels bezoeken, zweven door prachtige onderwaterwerelden, koeienhuid, spinnen en wormen eten, cosmopolische steden bezoeken, maar vooral verschillende culturen, religies, gewoontes en tradities ontdekken.
De dagen in Singapore zijn daarom extra speciaal, ze sluiten een hoofdstuk af in onze reis en zijn tevens de poort naar een nieuw continent dat nu nog zo ver weg lijkt.

1ste kerstdag komen we aan in het hart van Singapore, hier is kertsversiering uitgevonden, dat kan niet anders! Het is een ware sport voor winkeliers om alles uit de broek te laten hangen, de ene winkel nog uitbundiger versierd dan de andere. Op straat in winkelcentra en restaurants, werkelijk de hele stad is één grote glitterende, schitterende, glinsterende super kerstbal!
De stad is debiel schoon en ultra georganiseerd de enige plek waar je iets van chaos vindt is de straat achter ons hostel vol eetstalletjes met Koreaanse, Japanse, Chinese en Indiaase specialiteiten. Kauwgom is hier nergens te krijgen, niet zo gek als blijkt dat je 500 dollar mag afrekenen als je dit plakkerige goedje op de brandschone straatstenen gooit.

Op elke hoek van de straat staat wel een giga kerstboom te pronken met veel glitter en glamour, aan de lantaarnpalen hangen levensgrote lichtgevende kerstsokken, kerstsnoepgoed en weet ik wat allemaal! Het is volledig over de top en daarom extra leuk! De kerstversiering lijdt niet af van de mooie gebouwen, straatjes en huizen. Zo is de zijstraat Peranakan die aan Orchard road ligt 's avonds een mediterraans Walhalla vol gezellige kroegjes, barretjes, clubs, cafe's en restaurants. De straat bestaat uit gerestaureerde winkelpanden uit de koloniale tijd en zijn nu omgetoverd tot broeierige, gezellige, hippe tenten waar je ogen te kort komt om het bruisende geheel in je op te nemen. Achter elke palmboom zit weer een open deurtje verscholen waar de geluiden van live bandjes je tegemoet komen. De sfeervolle verlichting en oude straatstenen doen denken aan de levendige backstreets van Barcelona.

Overdag is er ook genoeg te beleven, zo kan Singapore toegevoegd worden aan de lijst met 'Waar vind ik 1001 supershoppingmalls?' En blijkt Little India een gezellig gedeelte van de stad te zijn. Met haar bont gekleurde huizen, krul balkonnetjes die uit de koloniale tijd zijn overgebleven en de heerlijke geuren van kruiden en vers gebakken naanbrood, houdt ze je uren zoet. Singapore is naar onze mening een wereldstad, naast vele Aziatische culturen leven er ook veel westerlingen en geeft de architectuur van de stad je een Europees gevoel. Het prachtige National Museum laat interressant werk zien van zowel Aziatische als Europese kunstenaars. Wij bekijken de indrukwekkende fotoreportage 'Doubleness' van de Chinese kunstenaar Chang-Chien-Chi en een te gekke tentoonstelling van Robert Wilson waarbij stillevens via videobeelden worden weergegeven, acteurs als Brad Pitt en Johnny Depp hebben hieraan meegewerkt, echt heel gaaf werk!

Op straat is het altijd druk overal zie je optredens en talentenjachten voor dansers, beatboxers, zangers, goochelaars, violisten en iedereen die denkt iets te kunnen. Het water van Marina Bay is gevuld met kunstige witte ballen waar steeds een ander licht op schijnt. De flikkerende skyline erachter geeft het geheel een magisch tintje, de promenade hier is omgetoverd tot een modern openlucht theater en de bands die hier spelen maken dit de meest aantrekkelijke haven ooit bezocht! Je kan hier ook nog eens heerlijk eten, op het dakterras van het restaurant Al Dente drinken we wijn en kijken we uit op het spektakel van de haven waarna we beneden een plekje vinden in het drukke eetstraatje van Makansutra waar je elke keuken die Azië kent, kan proeven.

Singpore is een mooie stad met een Britse geschiedenis en een facinerende mix van culturen hier zie je Indiaase, Japanse, Arabische, Maleisische, Chinese, Indonesische en Europese invloeden. Een mooi voorbeeld is onze laatste avond waarbij we weer eens een gezellig straatje ontdekken met het restaurant Limón waarvan de chefkok een Thai/Spaanse interpretatie van gerechten voorschotelt! Gefrituurde artischokharten met aarbeien yogurtdip, hoe bedoel je fusion!
S'avonds geniet ik van een voorproefje van onze volgende bestemming door de film Australia te bekijken, terwijl Bob zijn Thaise kickbox trucs afvuurt op de trapzak. Het is nu echt bijna klaar.... Azië zit erop. We beseffen dat er al een half jaar achter ons ligt en hoe fantastisch het is dat we dit met elkaar mogen delen. Dat we zo kunnen genieten van zoveel vrijheid, het mooiste kado wat je jezelf kan geven. Dit is een Once In A Lifetime Experience en er ligt gewoon nog een half jaar vol bijzondere ervaringen voor ons! So we keep you posted!

Dikke kus van Bob & Miriam

Tessa

Schatjes wederom heerlijk verhaal!! Jullie zien er zo goed uit! Mis jullie en hou van jullie!

XX

Taaltje

Jullie zijn mijn HELDEN!
Wat 'n geweldige goede verhalen en bizar mooie foto's! Wanna be my official heroes?
xxxx taaltje

Lautje

Lieverdjes!!
Heerlijk verhaal weer, wel beetje jammer dat ik er gewoon uit wordt geschreven.. ;)
Dikke vette knuffel!

Mam

Heerlijk weer zo'n mooi verhaal. Zaterdagochtend om 9:00 skypen want dan ben je daar jarig alleen is het dan hier nog 3 april. We gaan ff proosten op je verjaardag voor jou wat te vroeg voor een alcoholische versnapering misschien maar hier is het dan een uitstekende borreltijd. Enne we gaan 't ff dunnetjes overdoen in LA. Dikke kus en tot zaterdag. Mam.

GITTE...

Nog maals, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je mijn mail hebt gehad. Het was even lente maar als jullie heel even vandaag 4-4-09 de herfst willen ruiken, kom dan even langs,,,grapje, alles begint heeeeeeel langsaam een beeeeeetje groen te worden, al heb ik al met de bont in een hoekje buiten gezeten, heerlijk. Ik schreef in mijn mail: tot over een paar maanden, maar verd. het is al volgende maand.
Groot weerzien, ?
lieverdjes heel veel kus, GITTE.

GITTE...

Ik vergat even te vragen hoe het zit met het huwelijks-aanzoek van die Bob van je???????? is het 'kul'? zo te zien van al de foto's, en verdere verhalen zou het eerder vreemd zijn als hij het niet zou vragen, en een feesje (als ik uitgenodigt word) zou wel leuk zijn, Ha'.
Bob, Ik hoop dat je het in de oerwoud hebt gevraagd, beter voor je knie dan L.A.
heb niets van 'MUM' gehoord, dus??????????????????
Liefs GITTE.

Rieks

prachtig om weer iets van jullie te vernemen; het blijft fascinerend war jullie aan ervaringen en dingen zien opdoen. Miriam uit de reacties maak ik op dat je jarig bent geweest; welnu, ook namens Wil en mij nog van harte! Wij wensen jullie nog een foede tijd toe en veel goede momenten met elkaar.
groeten, Wil en Rieks