Bob & Miriam op Wereldreis!

Hongkong is de bom!

Hongkong is te gek!

Na vele grote steden van China te hebben meegemaakt is het nu tijd voor Hongkong; Ogen dicht en gordel om want hier gebeurt het!

We komen aan in Kowloon het oude gedeelte van Hongkong en worden afgezet bij Chungking Mansion. Het Amerikaanse tijdschrift Time Magazine had Chungking Mansion al uitgeroepen tot de meest culturele plek op aarde, en dit mogen wij dan ook 'Up Close and very Personal' meemaken. Onze kamer zit op de 3de verdieping van deze toren die is gevuld met Indiers, Afrikanen, Pakistanen, Chinezen en Backpackers (ja dat is ook een volk apart met een eigen cultuur). Deze wolkenkrabber is een wereld op zich, werkelijk alles wordt er verkocht en de tientallen verschillende culturen gaan hier hand in hand met elkaar. Zwart, geel of wit, hier ga je als broeders met elkaar om. De Cantonese taal of keuken is hier ver te zoeken. Hier eet je curry of kebab en moet je de verkopers van je afslaan met hun vaste openingszin: Make you velly good plice!

De eerste nacht is hel; Het bed breekt dwars doormidden, het is supervochtig, de kamer heeft de oppervlakte van een postzegel, het ruikt naar natte kleding die te lang opgepropt in een wasmachine heeft gezeten en er is geen raam.
Dit is ook nog eens de duurste kamer waar we tot nu toe in hebben gezeten.
We vragen de huisbazin dan ook de volgende morgen om een oplossing. Alles hier is 'No ploblem sir, No ploblem miss', dus mogen we naar de 11de verdieping. We treffen een nog kleinere kamer aan die verstopt zit achter een nooddeur en om het Hongkong gevoel te versterken (Not!) is onze kamer direct naast een 'African Home' waar ze naar trommelmuziek luisteren.

S'nachts slapen we in de multiculti toren en overdag verkennen we de eilanden. We varen met de Starferry naar Hongkong Island waar we in de 120 jaar oude Britse Peaktram stappen die stijl de berg op klimt. Boven op Victoria Peak genieten we van het uitzicht over Hongkong. Dat de Britten hier de baas waren, kan je zien aan de vele dubbeldekkers die in de stad rondrijden en de wijknamen zoals Stanley en Aberdeen, waar we lekker aan zee relaxen.

De volgende dag vetrekken we met de boot naar Lantau Island. Hier gaan we via de langste kabelbaan ter wereld naar de berg met de Tian Tan Buddha. Dit bronzen beeld is de grootste 'outdoor' Buddha in de wereld en symboliseert de relatie tussen de mens, natuur en religie. Bij het Po Lin klooster beneden aan de berg, branden we een wierrookje voor de opa van Bob die kort voor onze reis is overleden om hem te herdenken.

We wandelen door Ngong Ping Village wat zichzelf verkoopt als een authentiek Chinees dorpje, maar hier krijg je geen Chinese thee of noedelsoep maar gewoon een koffie van Starbucks en burger van McDonalds. Voor de 'Real Deal' moet je naar het dorpje Tai O waar we een visserbootje instappen die ons een stukje de zee op brengt, om 10 minuten later witte dolfijnen en vliegende visjes te zien. Geweldig om dit van zo dichtbij mee te maken!

Terug in Kowloon gaan we shoppen in 'Mongkok'. In deze geweldige wijk met haar drukke nachtmarkt kom je ogen te kort. Hier wordt het nooit donker door een overdaad aan neonlicht. Alles is zo goedkoop hier en we gaan dan ook overstag als we een goede prijs voor onze droomcamera krijgen, een Nikkon D60.

Hongkong is gezellig, druk en fijn om in te zijn. De taalbarriere is heel laag omdat bijna iedereen Engels spreekt en het is heel makkelijk om overal te komen. Shanghai mag dan groter zijn, maar Hongkong is véél leuker en heeft naar onze mening de mooiste skyline van China! Een nachtelijk tripje met de Starferry is zo ontzettend cool dat je deze boottrip niet alleen maakt om van A naar B te komen, maar vooral omdat het uitzicht op deze kleurrijke skyline briljant is!

Belangrijk Ps'je
De verhalen lopen niet helemaal gelijk met de plaatsen waar we daadwerkelijk zijn.
Op dit moment zitten we namelijk 'vast' in Vietnam in het plaatsje Sapa. Noord Vietnam wordt geteistert door de tropische storm Kammuri. Onderaan de berg van Sapa in Lau Cai zijn enorme overstromingen en al meer dan 60 mensen omgekomen. De storm neemt mondjesmaat af en als het goed is kunnen we hier over een paar dagen weg. Maar voor nu blijven we zo hoog mogelijk. We keep you posted! No worries, we zijn op dit moment veilig! En zo kan ik jullie overspoelen met een extra verhaaltje want we hebben nu tijd zat! We zitten in het Mountain View Hotel in Sapa, en we hebben voor de komende weken een Vietnamees nummer aangeschaft waar jullie ons op kunnen bereiken:
00841693278851

Kus Bob&Miriam

Mam

Wel lekker dat jullie nu wat (verplicht) uit kunnen rusten na de zware tocht door de bergen. Ik geniet heel erg veel van jullie verhalen en kijk al uit naar het verhaal over jullie hachelijke avontuur in Sapa.
Heb gisteren besloten dat ik 2 of 3 november naar jullie toe kom. Ik verheug met er op om samen met Mei op de massage tafel te liggen.
Kus Mam.

Shakira

Oh ben zo blij dat ik je gesproken heb!!!

Love you babe!!!

Babette

He lieverds,
wat ontzettend leuk om jullie verslag van HongKong te lezen te meer omdat wij daar vorig jaar zelf zaten en dezelfde foto's hebben!!ha,ha grappig toch?!
Wij zijn net terug van Java/Bali reis en het was geweldig!Van de Borobodur tot aan de Balinese relaxheid alles was te gek!We kunnen niet goed aarden hier nu we terug zijn(die rare amsterdammers ook..)moet je nagaan wat jullie volgend jaar meemaken!Nog maar niet aan denken dat hoeft ook niet!
Wij zijn jaloers op jullie!!!
Voor ons begint het gewone leven weer a.s. maandag!
Heel veel plezier ,geniet en fijn om te lezen dat jullie veilig zijn daar in Vietnam.,
Dikke kussen van Babette,Dimitri en Nikki

GITTE...

wat verrukkelijk om weer eens wat te horen, de foto's zijn adembenemend. 'MOM' belde gisteren middag om het treurige verhaal te vertellen, een beetje ongerust omdat ze jullie niet weer aan de lijn kreeg, maar alles zit dus voorlopig goed voor jullie. Ik hoorde even 'half' op de radio dat er hulp naar vietnam zou komen. , wat een ellende voor die arme mensen...maar het gaat jullie goed, sterkte. LOVE GITTE.

Rachel

Hola babes,

Hoorde van Sjak dat jullie save en droog zijn gelukkig! Heb eindelijk al jullie verhalen kunnen lezen wat een TE GEKKE reis hebben jullie! En jullie schrijfsijl is te gek om te lezen helemaal goed, niks meer AN doen! Wat ee adembenemende foto´s wist niet dat het zo mooi is! En dan te bedenken there´s even more to explore!! Heerlijkheid!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Rachel

Winny

Hey!

Blij te lezen dat jullie Hong Kong ook zo cool vinden...
Ben er heel vaak geweest..ga in Januari weer! Ik vind het zelf ook een onwijs gaaf land.

Uiteraard heb ik door de jaren heen ook zo'n beetje dezelfde foto's als jullie...hahaha

Take care!

xxWinny